vasael.ir

کد خبر: ۸۴۷۶
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۷ - 26 May 2018
آیت الله مبلغی / 87

فقه الاجتماع| فقه با نظریه پردازی می تواند در حوزه آسیب‏های اجتماعی مؤثر باشد

وسائل ـ آیت الله مبلغی در تبیین مزایای سلوک به سمت نظریه ای شدن فقه گفت: در صورتی که فقه بر اساس نظریات شکل بگیرد، می تواند بر مسائل اجتماعی و واقعیّت های آن سیطره پیدا کند و در این صورت، فقه دیگر یک پرستیژ علمیِ صِرف نیست، بلکه می تواند به عنوان یک درمان گر در حوزه مسائل اجتماعی ایفای نقش کند.

به گزارش خبرنگار وسائل، آیت الله احمد مبلغی، صبح یک‏شنبه 6 اسفند‏ماه سال 1396 در جلسه هشتاد و هفتم درس خارج فقه الاجتماع که در مدرسه آیت الله العظمی گلپایگانی برگزار شد، در چگونگی ایفای نقش فقه در حوزه آسیبهای اجتماعی گفت: سلطنتی که نظریهپردازی در فقه ایجاد میکند در معالجات و درمان نسبت به همه مسائل و حوادث تأثیرگذار است لذا ما در حل مسائل و واقعیتهای اجتماعی میتوانیم از نظریات کمک بگیریم.

وی افزود: اگر ما بتوانیم فقه را بر اساس نظریهها بازسازی کنیم، یک ارزش افزوده به فقه ضمیمه کردهایم که کاری بسیار خطیر و پرزحمت است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در ضروت توجه به پیش‏ فرض شناسی بیان داشت: ما پیش‏ فرضها را کنار گذاشته‏ ایم و کل تمرکزمان را روی مدلولها گذاشته‏ ایم در حالی‏که پیش‏ فرض شناسی بسیار با اهمّیت است و ما باید از طریق صنعت التزام‏ گیری، پیش ‏فرض شناسی را قوّت بدهیم.

وی توجه به سیاق، ادبیات و احتمالات موجود در یک متن را از راههای رسیدن به پیش‏ فرض عنوان کرد و خاطرنشان کرد: اگر پیش‏ فرضها را بشناسیم دقیقتر سخن خواهیم گفت و ظریف‏تر نقد خواهیم کرد.

رئیس مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی به تشریح یکی از پیش‏ فرض‏های موجود در تعریف زرقاء پرداخت و عنوان داشت: پیش‏ فرض تعریف زرقاء این است که ایشان معتقد است بازسازی فقه می‏ تواند بازسازی حقوقی باشد. به این مضمون که فقه قابلیّت حقوقی شدن دارد و میتوان بر اساس ساختار حقوق، فقه را بازسازی کرد.

وی توجه به اینکه نکته نباید تمام تمرکزمان در استنباط بر روی منابع باشد را یک امر ضروری دانست و گفت: چگونگی استفاده فقیه از منابع، مسائل بیرونی، زاویه‏ های دید و ساختار استنباط، همگی در استنباطات و تدوینات فقهی نقش دارند و لذا اگر ساختار فقه بر اساس حقوق شکل بگیرد میتواند با زاویه دید مناسبی که دارد، فقیه را در استنباط کمک کند.

 

 

 

 متن تقریر:

آیت الله مبلغی در جلسه گذشته به تبیین نکاتی در رابطه با تعریف زرقاء از نظریه پرداخت و گفت: کمبودی که امروز در فقه وجود دارد این است که ما فقه را بر اساس نظریه که پایه و اساس نظامات فقهی است، پیش نبردهایم؛ مثلاً اگر ما در مسئله ورشکستگی دارای نظام مدوّن و دقیقی باشیم، در آن نظام وظیفه شخص و حکمت نسبت به مدِین و دائن مشخص است و همین امر باعث جلوگیری از به وجود آمدن بسیاری از مشکلات و بحرانهای فردی و اجتماعی خواهد شد.

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

 

قابلیّت بازسازی فقه بر اساس نظریّات کلان

یکی از نکات پیرامون نظریه زرقاء این است که این نظریه معتقد است، فقه بر اساس نظریه قابلیّت این را دارد که بازسازی شود و ما میتوانیم فقه را بر پایه نظریهها از نو بازسازی کنیم و این بازسازی به معنای نفی تجربه فقه موجود نیست بلکه به این معناست که ما تلاش میکنیم که یک ارزش افزوده به فقه ضمیمه کنیم.

اصولاً نظریه یک توصیف و یک نگاه است که اثر خودش را در استنباط فقهی نشان میدهد و این روند نیاز به یک تلاش طولانی دارد.

زرقاء در پایان تعریفش به این نکته اشاره میکند و میگوید: الی غیر ذلک من النظریات الکبری التی یقوم علی اساس ها صرح الفقه بکامله. بر اساس نظریات کلان فقهی کاخ فقه میتواند استوار شود.

 

تأثیر نظریات فقهی در حل واقعیّتهای اجتماعی

نکته دوم ایشان این است که در فرازی از سخن شان میگویند: سلطنتی که نظریات در فقه ایجاد میکنند در معالجات و درمانها نسبت به همه مسائل و حوادث فقهی تأثیرگذار است و ما در حل مسائل و واقعیتهای اجتماعی میتوانیم از نظریات کمک بگیریم.

فقه بر اساس نظریات، صرف یک پرستیژ علمی نیست، بلکه فقه اگر وارد حیطه نظریات شود بر مسائل اجتماعی سیطره پیدا می‏کند و در صدد برطرف کردن آسیب‏های آن بر میآید.

 

ضروت توجه به پیش ‏فرض شناسی

نکته سوم که از کلام ایشان به صورت یک پیشفرش قابل استخراج است. قبل از ورود در نکته سوم لازم میدانم به این نکته اشاره کنیم که اصل پیش ‏فرض شناسی خود یک هنر است که کمتر به آن توجه شده است. پیش ‏فرض شناسی فلسفه فقه بالاصالة به سمت شناخت پیش‏ فرضها می‏رود و در صورت نیاز، پیش‏ فرضهای جدید را جایگزین آن می‏کند.

ما پیش ‏فرضها را کنار گذاشته‏ ایم و کل تمرکزمان را روی مدلولهایی گذاشته‏ ایم که از ظواهر و نصوص استفاده کردهایم. یک راه پیش ‏فرض شناسی این است که ما به سمت التزام‏ گیری قدم برداریم و خود التزامگیری نیز خود یک صنعتی است که در تجربه فقهی امروز یک صنعت کم‏جان است.

پیش‏ فرض اگر شناخته شود بسیار راحت‏تر می‏ توان آن را نقد کرد. تسلیم شدن ما نسبت به یک حکم گاهی شتاب‏زده است ولی اگر پیش ‏فرضها را بشناسیم دقیقتر سخن خواهیم گفت و ظریف‏تر نقد خواهیم کرد.

پیش‏ فرض گاهی از ادبیات قابل استخراج است، گاهی از سیاق کلام قابل استخراج است و گاهی نیز از احتمالات میتوان به پیش‏ فرض‌های مقصود متکلّم دست یافت.

 

بررسی پیش‏ فرض‏های تعریف زرقاء

در تعریف زرقاء یک پیش‏ فرضی وجود دارد و آن این است که ایشان معتقد است بازسازی فقه می‏تواند بازسازی حقوقی باشد.

ایشان در جایی می‏ گوید: هر نظری ه‏ای یک نظام حقوقی می‏سازد و در جای دیگر می‏ گوید: این نظام حقوقی خاصّیت انتشار دارد و می تواند در همه جای فقه حضور و ظهور داشته باشد و در جاهای دیگری از کلام شان مثال‏ های زیادی را در ابواب مختلف فقه ذکر می‏ کنند که با کنار هم گذاشتن این سیاق‏ های به این نتیجه می‏ رسیم که ایشان در سیاق این کلمات، پیش‏ فرض را مدّ نظر داشتهاند به این مضمون که فقه قابلیّت حقوقی شدن دارد و میتوان بر اساس ساختار حقوق، فقه را بازسازی کرد.

اینها نکاتی بود که با دقت در کلام زرقاء استفاده میشد.

 

تبیین خاستگاه تجزیه و تحلیل حقوق

باید به این نکته توجه داشته باشیم که تمام آن‏ چیزی که فقه را می‏ سازد منابع نیست و لذا فقیه نقش دارد در استنباط فقه به این‏ گونه که چگونه از منابع استفاده کند. مسائل بیرونی در تدوین فقه نقش دارد، زاویه‏ های دید نقش دارد و اینجاست که حقوق می‏ تواند یک زاویه مناسب بدهد. حقوق در استنباط فقه به فقیه مسئله می‏ دهد همچنین به او قدرت تجزیه خاص می‏دهد و آنچیزی که شیخ انصاری را به آن عظمت رساند، قدرت بالای تجزیه ایشان بود و هر چه که تجزیه قوی‏تر و بیشتر باشد، علم فقیه قوی‏تر می ‏شود. خاستگاه حقوق یک خاستگاه تجریه کننده است و به همین جهت می‏تواند در قدرت تجزیه بیشتر به فقیه کمک کند.

تهیه و تنظیم : محرم آتش افروز

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۴ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۹:۳۲
طلوع افتاب
۰۶:۱۳:۳۶
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۵۰
غروب آفتاب
۱۹:۵۳:۲۲
اذان مغرب
۲۰:۱۱:۳۰